Subscribe to our RSS Feeds
Hello, this is a sample text to show how you can display a short information about you and or your blog. You can use this space to display text or image introduction or to display 468 x 60 ads and to maximize your earnings.

Cara Kurangkan Jangkitan Virus (For XP Only)

0 Comments »
Zaman sekarang ni sapa yang tidak kenal dengan virus komputer, budak sekolah rendah pun dah tahu lah ape bendanya tu. Tapi korang tahu tak yang korang mungkin pembawa utama virus komputer tersebut? Komputer korang mungkin telah di jangkiti virus tanpa korang sedari walaupun komputer korang mempunyai antivirus (memang perkara biasa antivirus tak dapat detect latest virus).

Bagaimana virus ini merebak?

Contoh

Korang copy game member anda ke dalam pen drive korang. Dalam masa yang sama juga, komputer member korang yang telah di jangkiti virus itu meletakkan geng-geng jahatnya beserta file autorun ke dalam pen drive korang. Korang pun balik dengan hati yang gembira untuk bermain game yng korang tadi. Sesampainya di rumah, korang plug kan pen drive korang di komputer korang. Seperti biasa, komputer korang akan membaca pen drive dan mendapati ada file autorun di dalam pen drive tersebut. Oleh kerana terdapat file autorun di dalam medium itu, komputer korang by default akan melaksanakan autorun file terlebih dahulu. Apabila perkara ini terjadi, komputer korang akan terus mempunyai virus.

Bagaimana cara mudah untuk menghalangnya?

Dalam contoh kt atas, komputer anda di serang oleh virus kerana terdapatnya konfigurasi autorun anda yang akan melaksanakan sebarang arahan di dalam medium. Cara yang terbaik untuk menghalang perkara ini dari berlaku ialah dengan disable kan autorun di dalam komputer korang. Sila ikuti langkah-langkah di bawah

Dalam komputer korang. Sila ikuti langkah-langkah di bawah
Langkah 1:
Klik Start menu dan klik Run command


Langkah 2:
Masukkan command gpedit.msc di ikuti klik butang "OK"

Langkah 3:
Di sini pilih "Computer Configuration -> Administrative template -> System




Langkah 4:
Di turn off autoplay, klik option disable di ikuti dengan butang "OK"



Langkah 5:
Pastikan Turn Off Autoplay sudah di anda matikan.
Fakta tambahan:
File autorun ini tidak boleh di lihat dengan default configuration, untuk melihat file autorun ini anda perlu pergi ke windows explorer dan klik menu Tools -> Folder Options -> View Tab. Unselect hide protected operating system file.
5:40 AM

0 Responses to "Cara Kurangkan Jangkitan Virus (For XP Only)"

Post a Comment